X
تبلیغات
یاد داشت های یک دانشجوی جامعه شناسی - تاثیر تکنولوژی ( اینترنت ) بر آداب و رسوم و فرهنگ شهرستان آزادشهر
 
یاد داشت های یک دانشجوی جامعه شناسی
جامعه شناسی نیاز امروز بشر
درباره وبلاگ


اینجانب علی رجنی (رسول) دارای مدرک کارشناسی رشته علوم اجتماعی واحد آزادشهر هستم . به دلیل علاقه زیادی که به این علم دارم وبلاگی با این موضوع در اختیار علاقه مندان قرار دادم تا بتوانم رسالت خود را در قبال دریافت علم و ترویج آن در بین همگان انجام داده و به پایان برسانم .

اگر مایل به تماس با من هستید
09112720642
پاسخگوی سئوالات شما عزیزان هستم .

مقدمه :

روند رو به گسترش دسترسی جوانان به فناوری نوین اطلاع رسانی طی سال های اخیر ، جلب اعتماد اینترنت به عنوان دومین رسانه مورد اعتماد جوانان کشور بعد از صدا و سیما ، شکل گیری جامعه اطلاعاتی در جامعه ما و جهان و ضرورت های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و مدیریتی نقش و اهمیت فراوان این فناوری را در میان جوانان و حتی توسعه کشور نشان می دهد .جوانان امروزه به عنوان بزرگترین تولید کنندگان دانایی و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف کنندگان آن هستند ، این در حالی است که جوانان ایرانی از احساس عقب ماندگی در رنج بوده و بدنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند ، بنابراین دسترسی به فناوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از دانایی است .

شناخت واقعی و عملی نیاز های نسل جوانان امروزه مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تأثیر گذار و اثر پذیری از فناوری نوین ارتباطی است ، متأسفانه بخش عمده ای از مدیران و مسئولان و برنامه ریزان و تصمیم گیران ما یا نمی خواهند و یا نمی توانند به شناخت این فناوری بپردازند ، اینترنت و رایانه نه تنها میزان و سطح اطلاعات نسل جوان را افزایش داده بلکه بر تمایلات و گرایشات او تأثیر گذاشته اند .

در اینترنت آزادی انتشار اطلاعات وجود دارد و این تناقص با سیاست محدود سازی قرار دارد . اینترنت ضد سانسور است ، مروج تکنولوژی است ، و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد ، کاربر اینترنت هم دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است و هم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می یابد .

شاید هیچ پدیده دیگری در طول سال های اخیر به اندازه اینترنت در ایران و جهان رشد نداشته باشد . افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش تعداد سایت ها ، وبلاگ ها و پایگاه های اطلاع رسانی روی این شبکه جهانی ، نیازمند بررسی های جامعه شناسی  از منظر آسیب های فردی و اجتماعی است . به راستی رفتارها و دید گاههای نسل امروز برای بسیاری از مردم غیر قابل درک است ، جوان امروز و نوجوانان امروز چیز هایی را می پسندند که با سلیقه و زائقه نسل های پیشین تفاوت های ماهوی و فاحش دارد ، آرمان های او بسیار متفاوت از ایده آل های بزرگتر های اوست ، سطح اطلاعات و دانش و خصوصیات اخلاقی ، رفتارهای اجتماعی و علایق و نوع تفکر این نسل آن چنان متفاوت از نسل های پیشین است که او را در موقعیت ممتازی قرار داده است با این حال در رفتارها و دیدگاههای همین نسل نیز دگرگونی های اساسی و ساختاری در حال شکل گیری است که بخش عمده ی آن متأثر از ورود و شیوع فناوری نوین ارتباطات یعنی اینترنت و ماهواره است ، در واقع یکی از نقاط افتراق و جدایی این نسل با نسل های پیشین ، آشنایی ، بهره گیری ، انس و الفت با این رسانه و فناوری ارتباطی است برای بسیاری از مسئولان ، روانشناسان اجتماعی ، و حتی والدین در مکانیزم پیچیده رفتارهای نسل جدید ، بسیار مشکل و طاقت فرسا است  شاید به همین دلیل است که هنوز اتفاق نظر کاملی در مورد نحوه مواجهه و برخورد با این نسل در جامعه بوجود نیامده است یکی از تهدید و تحدید سخن می گوید و دیگری از آزاد گذاشتن آنها ، یکی بر کنترل و نظارت بیشتر تأکید می کند و دیگری بر توسعه امکانات و لوازم ارتباطی اصرار می ورزد .

شهرستان آزادشهر نیز از این قائده مستثنی  نیست . آزادشهر با قدمتی 100 ساله و بافتی سنتی روستایی که مردمان آن دارای روحیه لطیف و ضمیری ساده برخوردارند و ورود هر نوع تکنولوژی و پیشرفت آن در اجتماع شهری با مشکلات و موانعی روبروست تا حدی که مردم آزادشهر تا مدتها از اینترنت و کافی نت ها به عنوان یک مکان منفی یاد می کردند و اگر جوانی به این مکان تردد می کرد از او به عنوان یک جوان منحرف یاد نموده و فرزندان خود را از تردد به این مکان ها منع می کردند . در این مقاله سعی شده است نقاط مثبت و نقاط منفی اینترنت در شهرستان و راه کارهای فرهنگی آن را بررسی می کنیم .

تاریخچه :

در اواخر دهه 1960 محققان آمریکایی با استفاده از بودجه مؤسسه طرح های پیشرفته پژوهشی وزارت دفاع آمریکا تحقیق و آزمایش در زمینه اتصال کامپیوتر ها از طریق خطوط تلفن را آغاز کردند . موضوع تحقیق این بود که چگونه می توان کامپیوتر های مستقل در نقاط مختلف را طوری به یکدیگر وصل کرد که اگر در هر بخش آسیب جزئی بوجود آید کل شبکه مصون بماند . در این تکنولوژی ، داده هایی که می بایست از جایی به جای دیگر منتقل شوند به قطعات کوچکتری شکسته می شدند و هر قطعه با آدرسی که به آن اختصاص می یافت به مقصد خاص خود ارسال می شد . بدین ترتیب چندین استفاده کننده می توانستند در یک خط ارتباطی شریک باشند . اهمیت این طرح از نقطه نظر وزارت دفاع آمریکا این بود که به کمک آن می شد شبکه هایی ایجاد کرد که در آن داده ها به طور خودکار ( حتی در صورت خرابی مدار یا برخی از اجزاء شبکه ) از جایی به جای دیگر انتقال یابد . هدف مؤسسه  ARPA  پدید آوردن شبکه جهانی کامپیوتری که امروزه شاهد آن هستیم نبود بلکه فقط می خواست شبکه دیتایی بوجود آورد که از حمله احتمالی اتمی موشک های بالستیک شوروی جان سالم به در برد . تکنولوژی مورد استفاده این سیستم Packer Switching   نام دارد که امکان ایجاد یک بزرگراه اطلاعاتی را بوجود می آورد و درست مانند بزرگراه هایی که هزاران اتومبیل می توانند از یک خط مشترک استفاده کنند ، عمل می کند . با این سیستم کامپیوتر ها از طریق نامه نگاری الکترونیکی می توانند داده های خود را به اشتراک بگذارند . با رشد این سیستم که به آرپانت معروف شد چند دانشجو و یک دانش آموز دبیرستان توانستند به تبادل نظرهای دسته جمعی و کنفرانس های زنده هم زمان بپردازند و این مسأله باعث شد که بخش های دسته جمعی یا کنفرانس های الکترونیکی که در آغاز فقط به زمینه های علمی محدود بود به عرصه های دیگر کشیده شود . در اوایل دهه 1980 میلادی شبکه های محلی به نام اترنت (  ETHERNET ) طراحی شدند که در آن از سیستم یونیکس که قابلیت شبکه ای پروتکل اینترنت را در خود تعبیه کره استفاده گردیده بود و امکان اتصال به آرپانت را فراهم می ساخت . در اواخر دهه 1980 بنیاد علوم آمریکا پنج ابر کامپیوتر منطقه ای تأسیس کرد که نیاز بود این مراکز به یکدیگر متصل شوند . تا شبکه ای به نام  NS – FNET  بوجود آید . این شبکه نیز بر اساس همان پروتکل آرپانت عمل می کرد . این شبکه از خطوط تلفنی خاص با سرعت ثانیه استفاده می کرد و بسیار موفق بود اما به دلیل حجم زیاد اطلاعات ، شبکه با بار زیادی روبرو شد و در سال 1987 شرکت « مریت » قرار دادی برای تعمیر و نگهداری و افزایش امکانات و بار شبکه به امضاء رساند و با همکاری آی . بی . ام که شبکه آموزشی میشیگان را در اختیار داشت شبکه اولیه بنیاد ملی علوم را با خطوط معمولی تلفن که 20 برابر سریع تر بود تعویض کرد . با این تغییر ، شبکه در اختیار بیشتر مراکز تحقیقاتی ، دولتی و نهاد های آموزشی قرار گرفت و کم کم به کشورهای دیگر هم تعمیم یافت و در اوایل دهه 1990 استفاده از این شبکه برای تعداد محدودی مراکز انتفاعی بزرگ آزاد شد و امکان دسترسی به اینترنت از سراسر جهان شروع به رشد حیرت انگیزی نمود . انقلاب دیجیتالی تحولات بنیادین در زندگی اجتماعی و اقتصادی بوجود آورده است ، 38 سال برای رادیو ،13 سال برای تلویزیون طول کشیده اما همین تعداد از انسان ها فقط طی 4 سال اینترنت را به خدمت گرفتند . در ایران استفاده جدی از کامپیوتر به سال های 1340 بر می گردد . اولین کامپیوتر الکترونیکی که در مرکز کنسرسیوم نفت در تهران نصب شد یک کامپیوتر  IBM 1620 بود که از کامپیوتر های نسل دوم است . در سال 1343 بهره برداری از دو دستگاه کامپیوتر IBM1401  در شعبه مرکزی بانک ملی ایران و کنسرسیوم نفت آبادان آغاز شد . در سال 1344 نیز اولین کامپیوتر نسل سوم که یک کامپیوتر مدل 20 از سری IBM3600  بود که در کارخانه کفش ملی نصب شد . سپس صنایع نفت بانک ها و چند وزارتخانه به نصب کامپیوتر اقدام نمودند . مهم ترین موارد استفاده از کامپیوتر در دهه 1340 در امور آمار ، مدیریت ، اقتصاد ، مهندسی و عمران و زمینه های آموزشی در سطح کلان بود . تعداد این کامپیوتر های ایران در سال 1352 ، 180 دستگاه بود که در سال 1355 به 309 دستگاه رسید . بعد از پیروزی انقلاب چند سالی واردات کامپیوتر متوقف شد ولی در سال های بعد به تدریج واردات آن از سر گرفته شد . همراه با واردات کامپیوتر های کوچک واردات نرم افزار های مختلف نیز آغاز و بدنبال آن امکانات مخابراتی برای کاربردهای انفور ماتیکی به کار گرفته شد .

تا کنون تلاش های بسیاری برای بر آورد نیاز کشور به امکانات مخابرات انفور ماتیکی و خطوط انتقال داده صورت گرفته است . طی سال های 1368 تا 1372 جمعاً 474 خط انتقال داده به متقاضیان واگذار شده است . در مورد امکانات ماهواره ای هم تا سال 1373 ، 50 خط ماهواره ای مورد بهره برداری قرار گرفته است .

کامپیوتر نیز به مثابه دیگر شهر های کشور از سال 1370 به بعد وارد آزادشهر شد و عده ای افراد خاص در منازل خود دارای کامپیوتر بودند . به صورت تدریجی مراکز فروش کامپیوتر در شهرستان گنید و بعد در آزادشهر افزایش یافت و قیمت بالای کامپیوتر در شهرستان نیز به شدت نزول یافت و جوانان توانستند به صورت اقساطی کامپیوتر خریداری نمایند . اینترنت نیز از سال 1380 در شهرستان آزادشهر و اولین کافی نت در فلکه مرکزی به نام « دریا نت » تاسیس شد که خط مورد نیاز خود را از گنبد و سپس رامیان دریافت می نمود تا اینکه در 3 سال اخیر پینار ، علم و صنعت و ISP  های دیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به جوانان شهرستان آزادشهر خدمات دهی می نمایند .

بیان مسئله :

فناوری اطلاعات و انقلاب اینترنتی و رایانه ای در چند سال اخیر تغییرات وسیع و سریع در جنبه های مختلف زندگی پدید آورده است شاید اختراعات و ابداعات5 سال اخیر در زمینه فناوری اطلاعات از همه اختراعات و ابداعات 100 سال گذشته بیشتر باشد این فناوری همچنین به عنوان ابزار توانمند سازی موجب شده است که یک فرصت استثنایی تاریخی برای جبران عقب ماندگی های عصر صنعت و یک جهش در ورود به عصر فرا صنعتی برای کشورهای در حال توسعه نظیر ایران فراهم شود . استفاده از این فرصت برای شکوفایی استعدادهای نسل جوان نیاز فوری به عزم ملی و تنظیم برنامه جامعه دارد به منظور استفاده از این فرصت تاریخی لازم است برای دانش آموزان و جوانان کشور این امکان فراهم شود که در دوران تحصیل با این فناوری آشنا شوند درست مانند زبان مادری یاد می گیرند و با چهار عمل اصلی آشنا می شوند باید با زبان قرن 21 که فناوری اطلاعات و اینترنت است آشنا شوند تا بتوانند از طریق کتابخانه های دیجیتالی به همه مجموعه فرهنگ و علوم بشری مشتمل بر همه دانش ها و هنرها در هر نقطه از جهان دست یابند و به کمک مجموعه های چند رسانه ای و واقعیت های مجازی راههای جدید ارایه افکار و ایده ها را فرا گیرند و به شناخت سایر فرهنگ ها اقدام کنند .

اینترنت چندین سرویس اساسی در اختیار مردم قرار داده است که عبارتند از : پست الکترونیکی ، چت ، وب ، وبلاگ ، یوزنت ، فروم وتلنت ، اما هر روزه سرویس های جدید ابداع می شود که مشخصات بخش هایی از هر یک از سرویس های فوق را دارند .

از یک طرف اینترنت به دلیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور ، در زمینه های غیر اخلاقی بسیار مورد توجه است . اغلب گسترش روابط غیر اخلاقی مجازی در عرصه اینترنت ، در جهت روابط واقعی صورت می گیرد . واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبی برای رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهای غیر اخلاقی است . این پدیده یک فضای مجازی برای فعالیت های غیر اخلاقی می آفریند . اینترنت همچنین موجب سهولت خیانت در روابط زناشویی و روابط نا مشروع می شود . بنا براین اگر اصول اخلاقی را نادیده بگیریم خواهیم گفت که اینترنت چیز خوبی است که ما را قادر می سازد به آسانی به دنبال اعمال غیر اخلاقی  باشیم .

از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر کرده است . اکنون نه تنها شکاف میان نسل اول و دوم بلکه شکاف میان نسل دوم و سوم نیز هویدا شده است و هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند .

و هم چنین اینترنت این ویژگی را داراست که می تواند به عاملی برای یکپارچگی گروه ها و برگزاری میتینگ های سیاسی تبدیل شود . امروزه با دسترسی به اینترنت امکان انتقال و انتشار هرگونه اطلاعات طبقه بندی شده بر روی اینترنت و یا با استفاده از آن فراهم شده است .

از جهت اجتماعی نیز افراد را از یکدیگر دور نموده است و افراد به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می نمایند که این خود باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می شود . البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز اینترنت در کشور ما فراگیر نشده است ، ولی زمانی که این مسئله همگانی شد ما شاهد مسائلی از این قبیل در جوامع انسانی و قومیت های مختلف خواهیم بود .

تأثیر تکنولوژی بر آداب و رسوم و فرهنگ شهرستان آزادشهر :

از آنجا که شهرستان آزادشهر دارای بافت قدیمی است و از اقوام مختلف در این شهر حضور دارند برخی از افراد ظهور تکنولوژی را قبول کرده اند و برخی دیگر از افراد شاید به جهت مذهبی ، دینی تمایل زیادی به ظهور تکنولوژی و ایجاد کافی نت ها در شهر نداشته باشند . و از کافی نت ها به عنوان یک مرکز مفسده انگیز که جوانان را به سمت و سوی فرهنگ غربی می کشاند یاد می کردند ،  اما به دلیل وجود دانشگاه آزاد در این شهر ، به دلیل پاسخگویی به نیاز های دانشجویان و تقاضای این قشر سریعاً کافی نت ها دایر گردیدند . دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر به جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان خود مرکز ISP  دانشگاه را با حدود 15 سیستم راه اندازی نمود و به دلیل محدود بودن زمان استفاده از کافی نت دانشگاه ( 8 صبح لغایت 14 عصر ) دانشجویان نیاز به مراکز دیگری در غیر از ساعات اداری داشتند که به منظور تامین همین نیاز اولین کافی نت در سطح شهرستان با نام « دریا نت » تاسیس گردید که با وجود کمبود سیستم مورد نیاز جوابگوی دانشجویان بود و از طرفی شرکت های دیگری در سطح شهر به دایر نمودن کافی نت در شهرستان اقدام نمودند که می توان از « علم و صنعت » « پینار » نام برد .

ابتداعاً از کافی نت ها فقط دانشجویان استفاده می نمودند ، اما به تدریج جوا          نان شهر آزادشهر نیز به جهت حس کنجکاوی و و داشتن روابط ( یا مثبت یا منفی ) با دانشجویان جذب کافی نت های شهرستان شدند به طوری که طبق یک آمار گیری تصادفی حدود 65% از مراجعه کنندگان به کافی نت ها افراد غیر دانشجو می باشند که خود نشان از تاثیر مستقیم این پدیده فرهنگی بر روی جوانان شهرستان آزادشهر دارد .

البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که امروزه دانش آموزان مدارس نیز به سمت اینترنت و تحقیقات کشیده شده اند ، به این دلیل که معلمان تحقیقات مختلف را به آنها واگذار می کنند و از جهت دیگر اینکه در کتاب ها دستور به تحقیقات و Searcn   از اینترنت داده شده است .

با توجه به مطالب فوق باید به این نکته اشاره کرد که امروزه حضور کافی نت ها و اینترنت  در شهر آزادشهر باعث پویا شدن جوانان و حضور آنها در سایت های علمی و. . .  شده است. هرچند نمی توان از این نکته چشم پوشی کرد که هستند افرادی که در اینترنت به دنبال سایت های غیر اخلاقی و چت نمودن و داشتن ارتباط های ناصحیح در فضای اینترنت هستند که می توان به عنوان یکی از معضلات اصلی اینترنت دانست . بنا براین می توان گفت که در آغاز مردم شهر نسبت به اینترنت دید مثبت و خوبی نداشتند، شاید به این دلیل باشد که در آغاز تمام جنبه های استفاده از اینترنت با هم رشد نکردند و فقط برخی از جنبه های آن رشد کردند و همین باعث شد که جو مذهبی شهرستان آزادشهر بطور کامل اینترنت و محصولات آن را قبول نکرد .

اما امروز در واقع با وجود اینترنت بسیاری از محصولات فرهنگی که ماده اولیه آنها اطلاعات است مثل کتاب ، مقاله ، موسیقی ، فیلم ، نقاشی و عکس به راحتی و بدون مانع تبادل می شود . و از طرف دیگر رسانه اینترنت با همه سرویس های متنوعش قابلیت تبدیل شدن به بستری برای تهاجم فرهنگی را دارد .

در اینجا به وضوح می توان گفت که در حال حاضر اینترنت بر زندگی مردم آزادشهر تأثیر گذاشته است بطوریکه علاوه بر وجود کافی نت های متعدد ، دیگر به آسانی در هر خانه ای کامپیوتر یافت می شود و خانواده ها به هر طریقی برای فرزندان خود تهیه می کنند ، و این نکته را باید قبول کنیم که ظهور تکنولوژی فقط دارای نقاط مثبت نیست بلکه نقاط ضعفی نیز دارد و در آزادشهر هم چنین بوده است و تا حدودی مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان دچار تهاجم فرهنگی شده است . به طوری که جوانان آزادشهر با ساختن ID  های کذایی به ارتباط های دروغی با یکدیگر می پردازند که بیشتر وقت خود را در این گونه مراکز سپری می کنند .

 و اینکه از یک سو دید مردم را وسعت بخشیده است و افکار آنها را دگرگون کرده است .

 

نقش بسیج :

جوان امروز تنها با فشار دادن چند دکمه و کلید می تواند مستقیماً با وقایع آن سوی مرزهای جغرافیایی اش تماس بگیرد نظر بدهد ، مشارکت کند ، اعتراض کند ، رشد نماید ، پیام بدهد ، پیام بگیرد ، نگاه او به رسانه ها ، به والدین ، به مدرسه و دانشگاه ، به گروه دوستان ، به مسئولان ، به سیاست ، به ایدئولوژی ، به رفتارهای اجتماعی تفاوت های آشکاری پیدا کرده است ورود اینترنت و رایانه به زندگی نسل امروز حتی بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور نیز تأثیر گذاشته است .

بسیج نیز به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز و یک مجموعه ای که خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان را در اختیار دارد و مسئولیت ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی را دارد می توامد در این مقوله فرهنگی نقش مهم و بسزائی را بازی کند به نحوی که تاثیرات مثبت این پدیده را افزایش دهد بر تاثیرات منفی آن در جامعه ، بخصوص در جامعه ای مانند آزادشهر که دارای بافت نسبتاً قومی و قبیله ای است و افراد با یکدیگر به نحوی ارتباط ارند و از یکدیگر تبعیت پذیری دارند .

بسیج در ابعاد مختلف فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و . . .  می تواند فرهنگ استفاده از اینترنت را تغییر بدهد ، و آن را به سمت و سوی هموار بکشاند . در مدارس با توجه به اینکه سازمان  بسیج دانش آموزی حضور دارد ، می توان دانش آموزان همراه با تکنولوژی تربیت کرد و استفاده از اینترنت و جنبه های استفاده از آن را به دانش آموزان آموخت و همچنین این نهاد ها می توانند جلساتی را تشکیل بدهند و والدین را آموزش دهند و آنها را ترغیب کنند که فرزندانشان را در راستای ارتباط با تکنولوژی سنجیده پرورش دهند و همچنین برای والدین جلسات مشاوره ای  هم از طرف بسیج تشکیل دهند تا آنها با مشکل رو به رو نشوند . در دانشگاهها نیز بسیج دانشجویی در این عامل مؤثر است ، بسیج دانشجویی به عنوان یک نهاد علمی و انقلابی که از آن می توان به عنوان بازوی علمی سپاه و بسیج یاد کرد می تواند با تاسیس سایت ها و وبلاگ های اسلامی و علمی به تولید علم که مورد نظر مقام معظم رهبری است بپردازد و با در اختیار قرار دادن آدرس سایت های فوق الذکر به جوانان دانشجو و غیر دانشجو منبع موثق و مورد اطمینانی در جهت تامین نیازهای علمی نسل جوان در سطح شهرستان و حتی در سطح کشور باشد و بتواند گامی موثر در مقابله با تهاجم علمی و فرهنگی غرب که بر جوانان کشور ما سیطره دارد ، بردارد . از طرفی بسیج می تواند با تاسیس و  ایجاد کافی نت هایی که مرتبط با خود بسیج است ، در استفاده سالم  از اینترنت مؤثر واقع  شود و راههای استفاده صحیح و کارآیی لازم را آموزش  دهد . به نحوی که بسیجیان می توانند با استفاده از کارت بسیج به صورت رایگان از کافی نت بسیج استفاده نمایند که می توان به 2 اثر آن اشاره کرد

ü       با توجه به نیاز داشتن کارت بسیج جهت استفاده از کافی نت بسیج ، جوانان جذب پایگاه های بسیج می شوند که خود نقطه مثبت این قضیه می باشد

ü       در این کافی نت ها افراد از چت نمودن و استفاده از (YAHOO MASENGER)  منع  می گردند که این خود باعث استفاده بهینه از وقت و تکنولوژی است .

ü       در این کافی نت ها که مرتبط با بسیج است افراد فقط می توانند در سایت های مجاز استفاده کنند و افرادی که به سایت های ممنوعه وارد شوند ، از ادامه کار آنها جلوگیری می شود .

هر چند در حال حاضر بسیج در نظر دارد با ایجاد کافی نت هایی همین روند را در پیش می گیرد .

البته باید یک نقش دیگر بسیج را به شناسایی سایت هایی که به اعمال خلاف عفت عمومی ، و مسائل سیاسی می پردازند اختصاص داد تا پس از شناسایی و اطلاع به سازمان فیلترینگ از ادامه فعالیت های آنها جلوگیری بعمل آید و به نوعی فیلتر شوند . 

آمار و ارقام :

تحقیقات سازمان ملی جوانان در قالب ارایه برنامه ارتقاء و توانمندی جوانان در حوزه فناوری اطلاعات با تبیین وضع موجود ، شناسایی مشکلات و ارایه راهکارهای عملی در این زمینه نشان میدهد که 5/96 درصد جوانان 15 تا 29 سال کشور باسواد هستند و نرخ پوشش تحصیلی متوسطه در کشور برابر با2/58 درصد و نرخ پوشش آموزش عالی برابر با 3/19 درصد است . همچنین بر اساس آمار موجود تعداد کاربران موجود

در اینترنت 64 میلیون کاربر است که حدود 80 درصد آن را جوانان تشکیل می دهند . این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9/9 درصد و برای کاربران جوان اینترنت 3/19 درصد است . بنا براین پیش بینی شده است که این ضریب نفوذ در سال 84 به 26 درصد تا پایان سال 88 به 57 درصد افزایش خواهد یافت . تعداد رایانه های موجود در کشور تا پایان سال 000/830/7 کامپیوتر بر آورده شده که به ازای هر 100 نفر 4/10 عدد کامپیوتر وجود داشته است .

از سوی دیگر آمار حاکی از دسترسی 3 میلیون و 850 هزار خانوار و به عبارتی 24 درصد خانوار های ایرانی به رایانه است ، این در حالی است که طبق آمارهای موجود تعداد وبلاگ های ایرانی در محیط اینترنت در سال 83 ، 63 هزار و139 وبلاگ بوده است . نتایج این تحقیق بیانگر آن است که 7/1 درصد (33 هزار ) دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی کشور در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به تحصیل هستند ، لذا پیش بینی می شود در سال جاری این نسبت به 4/2 و در پایان برنامه چهارم توسعه به 5 درصد افزایش یابد .

در آزادشهر نیز  8 کافی نت وجود دارد که عبارت است از  ، علم و صنعت ، دریا نت، to  Net  Net ، آن لاین ، شب  ، دهکده جهانی ، جوانان ،  و دانشگاه که اوج شلوغی کافی نت ها صبح ها از ساعت 30/11 و عصرها ساعت 20/16 می باشد ، درصد مراجعین 75% آقایان و 25% خانم ها می باشند .

ISP  های آزادشهر : 6 عدد می باشد که عبارتند از ضحی ، علم و صنعت ، پارس ، آفتاب شرق ،  Pinar   .

 و دانشگاه میانگین استفاده هر نفر در روز 45 دقیقه می باشد و میانگین حضور افراد در روز 35 نفر می باشد . البته این نکته حائز اهمیت است که تعداد کاربرانی که به صورت کوتاه مدت « 5 دقیقه » در روز به کافی نت ها مراجعه می کنند بیش تر از کسانی است که به صورت طولانی مدت به این مکان ها مراجعه می کنند و اکثراً جهت ( OF CHEK )  و چک نمودن ایمیل های خود مراجعه می نمایند .

نحوه استفاده کاربران از کافی نت ها 35 % تحقیقات علمی و آموزشی و وبلاگ سازی و . . .  می باشد و 65 % استفاده غیر اصولی ، چت ، بازدید از سایت های غیر مجاز و . . .  می باشد .

البته کافی نت ها ممنوعیت ها و محدودیت هایی دارند ، که یکی از آنها عدم توانایی دانلود مطالب بدلیل انتشار ویروس در سیستم می باشد .

معضلات اینترنت را می توان به این چند دسته تقسیم نمود :

1.        مشغول شدن فکر افراد به مسائلی که آنها را از شکوفایی باز می دارد زیرا ذهن فعال بزرگترین سرمایه برای جامعه امروزی می باشد وقتی ذهن به عوامل مبتذل مشغول شود و دیگر جایی برای خلاقیت و سازندگی باقی نمی ماند . البته این نکته قابل ذکر است که برای پر کردن اوقات فراغت استفاده از اینترنت مانعی ندارد ولی تنها استفاده از سرگرمی که فعالیت های مفید زندگی را تحت الشعاع قرار دهد و فکر آنها را معطوف به عواملی کند که جز گمراهی سودی ندارد می تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود .

2.         درگیری احساسی در اینترنت ؛ یکی از مهمترین مسائلی که اکنون با آن مواجه هستیم و بسیاری از جوانان درگیر آن هستند ، عشق اینترنتی و رابطه های جنس مخالف در آن است و متاسفانه به معضلی تبدیل شده است و اکنون بسیاری از روانشناسان مطالعات و تحقیقات خود را به آن اختصاص داده اند  و برنامه ها و همایش های زیادی در رسانه ها و مجامع به آن می پردازند و یکی از بزرگترین نگرانی های خانواده هایی شده است که فرزندانشان به این وسیله گرایش دارند زیرا سایت هایی وجود دارد و چت روم هایی طراحی شده است که مکانی برای دوست یابی دختران و پسران می باشد . و بسیاری از افراد تنها هدفشان از وارد شدن به این سایت ها یافتن دوست و گاهی انتخاب همسر برای آینده خود می باشد .

3.               ابعاد امنيتى اطلاعاتى

 

 

الف- تجمعات و اجتماعات

اينترنت اين ويژگى را داراست كه مى تواند به عاملى براى يكپارچگى گروه ها و برگزارى ميتينگ هاى سياسى تبديل شود.

ب - جاسوسى اينترنتى

در سال ۱۳۸۲ وزير اطلاعات به طور رسمى از دستگيرى دوجاسوس اينترنتى در ايران خبر داده بود. دسترسى آسان به سايت هاى جاسوسى آمريكا و اسرائيل و كشورهاى ديگر، امكان ارسال و دريافت ايميل به هر نقطه از دنيا و غيرقابل كنترل بودن داده هاى مبادله شده در ايران، ضريب انجام جاسوسى از طريق اينترنت را بالا برده است.

ج- انتقال اطلاعات

امروزه با دسترسى به اينترنت امكان انتقال و انتشار هرگونه اطلاعات طبقه بندى شده بر روى اينترنت و يا با استفاده از آن فراهم شده است.

د - جايگزينى رسانه اى

اينترنت در مقابل رسانه هاى رسمى كه Main Stream Media نام دارند به عنوان Alternative Media يا رسانه جايگزين مطرح است. در واقع با وجود اينترنت انحصار سيستم رسانه اى كشور از دست رسانه هاى سنتى خارج شده و خلأ موجود در رسانه هاى رسمى را اين رسانه هاى جايگزين پر مى كنند.

و - كاهش اقتدار سيستم امنيتى و اطلاعاتى

به دليل امكان نشر بدون واهمه و فارغ از امكان شناسايى سيستم امنيتى و اطلاعاتى، اقتدار سنتى خود را در كنترل افكار عمومى و يا اشراف اطلاعاتى معمول از دست داده است. اصل نخست در سيستم هاى امنيتى و اطلاعاتى، پنهانكارى و محرمانگى است و اصل اول در اينترنت انتشار اطلاعات است.

ز - مكانيسم هاى جديد شايعه سازى :

بسيارى از سايت هاى خبرى و غيرخبرى با انتشار شايعات و خبرهاى جعلى بر افكار عمومى تأثير مى گذارند، وبلاگ ها هم امكان ديگرى در اين راستا هستند.

ح - آموزش هاى مخرب:

 مواد مخدر و گروه هاى ضاله اغلب در هر زمينه اى كه تصورش را بكنيد سايت اينترنتى به زبان فارسى درست شده است و افراد به راحتى امكان آشنايى با هر فرقه و هر فعاليت منفى را كه بخواهند، دارند.

4.               ابعاد اجتماعى

الف - ارتباطات نامتعارف ميان قشر جوان

اينترنت به دليل تسهيل ايجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور، در زمينه هاى غيراخلاقى بسيار مورد توجه است. اغلب، گسترش روابط غير اخلاقى مجازى در عرصه ا ينتر نت، در جهت روابط غير اخلاقى واقعى صورت مى گيرد. واضح است كه شبكه اينترنت مجال مناسبى براى رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهاى غير اخلاقى است. اين پديده يك فضاى مجازى براى فعاليت هاى غير اخلاقى مى آفريند. اينترنت همچنين موجب سهولت خيانت در روابط زناشويى و روابط نامشروع مى شود.

اگر اصول اخلاقى را ناديده بگيريم، خواهيم گفت كه اينترنت چيز خوبى است كه ما را قادر مى سازد به آسانى به دنبال اعمال غير اخلاقى، قماربازى، خريد و فروش و بورس بازى برويم، بدون اين كه مجبور باشيم با انسان هاى مختلف تعامل و برخورد رو در رو داشته باشيم.

روابط غيراخلاقى برخط، به طور معمول برخط باقى نمى ماند و در بسيارى موارد به روابط فيزيكى مى انجامد. البته جذابيت اين مسأله به هيچ وجه قابل انكار نيست. به نظر معقولانه مى رسد كه براى قابليت تغيير رفتارى اينترنت، چند متغير تحريك برانگيز مهيج و نگهدارنده را برشمرد. اين متغيرها عبارتند از: روابط نزديك غير اخلاقى، فقدان كنترل و بازدارندگى، فقدان مسئوليت پذيرى، فقدان محدوديت زمانى و احساس تحت كنترل نبودن.

ب- جرايم رايانه اى و اينترنتى

شايد هك شدن سايت بانك ملى ايران و شبكه شتاب يكى از نخستين نشانه هاى ورود ايران به جامعه اطلاعاتى بوده باشد، با اين حال گسترده بودن تعداد سايت هاى آموزش هك و بالا بردن تعداد هكرها و آمار بالاى سايت هاى هك شده حكايت از رسوخ اين پديده به جامعه دارد. گسترش شبكه هاى مجازى تجارت الكترونيك و آنچه به نام گلد كوئيست و پنتاگون و چند نام ديگر شناخته شده است، آسيب پذيرى ساختار ايران در اين زمينه را نشان مى دهد.

ج - گسست ميان نسلى

اينترنت شكاف ميان نسل ها را عيان تر كرده است. اكنون نه تنها شكاف ميان نسل اول و دوم بلكه شكاف ميان نسل دوم و سوم نيز هويدا شده است و هيچ يك زبان ديگرى را نمى فهمند.

 

 

د- انحرافهاى اخلاقى و فردى

كار با اينترنت امكان و ضريب انحراف اخلاقى جوانان را بالا برده است. انزواگرايى و بزرگ پندارى دو نمونه از پيامدهاى منفى در اين زمينه هستند.

و- پنهان سازى هويت (تئورى گوستاولوبون - انبوه خلق)

با امكانات و گزينه هاى فراوانى كه رسانه هاى عمومى از جمله اينترنت در اختيار جوانان مى گذارند آنان به طور دائم با محرك هاى جديد و انواع مختلف رفتار آشنا مى شوند. اين فضا هويت نامشخصى و اغلب متحولى را مى آفريند. به خصوص براى نسلى كه در مقايسه با نسل قبل با محرك هاى فراوانى مواجه است. همچنين از طريق رسانه هاى جمعى، افراد خط مفروض ميان فضاى عمومى و خصوصى را تجديد سازمان مى كنند و اين امكانى است كه جوانان فعالانه از آن استفاده مى نمايند.

هويت واجد ۳ عنصر است. هويت شخصى، فرهنگى و اجتماعى كه هر يك در تكوين هويت فرد نقش مهمى را ايفا مى كند. در مقايسه ها، هويت شخصى كه ويژگى بى همتاى فرد را تشكيل مى دهد، هويت اجتماعى (نقش هاى اجتماعى درونى شده و متنوع) و هويت فردى ( درك و كاربرد نمادهاى فرهنگى) در پيوند با گروه ها و اجتماعات مختلف قرار مى گيرند. اينترنت صحنه فرهنگى و اجتماعى است كه فرد خود را در موقعيت هاى متنوع نقش ها و سبك هاى زندگى قرار مى دهد. در اين فضاى عمومى، مهارت فرهنگى جديدى لازم است تا با تنظيمات نمادين، بتوان بازى كرد.

سايت شخصى نمونه اى روشن است كه چگونه كاربر اينترنت خود را براى مخاطبان جهانى معرفى مى كند. براى بيان افكار، احساسات، علايق و آرا، از متن مناسب، گرافيك، صدا و فيلم استفاده مى شود. ميلر اهميت و پيوندهاى سايت شخصى را يادآور مى شود و مى گويد: به من بگو لينك هايت چيستند تا بگويم كه چه شخصى هستى.

يكى از جنبه هاى اينترنت، ورود بى هويت در آن است. نوجوانان در صحنه اينترنت براى ايفاى هر نقشى، فرصت پيدا مى كنند. البته خصيصه مثبتى در اين كار وجود دارد يعنى مجالى كه براى بروز و ظهور نوجوانان پيدا مى شود. اينترنت فضاى آزاد گلخانه اى را ايجاد مى كند كه معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسى ندارند و بر آن تأثير نمى گذارند. امكان خصوصى بودن امور، نكته اى است كه كاربران جوان اينترنت بر آن تأكيد دارند و از سؤال بزرگسالان در مورد نحوه استفاده از اينترنت آشفته مى شوند.
اينترنت به نظر اين جوانان، جانشين فضاى عمومى است. در اين شكل جوانان تجربه هاى بيشتر مى يابند و درباره كنترل و كاربرد اين رسانه جديد داراى اطلاعات مى شوند. اين فضاى جديد به طور عمده از سوى كاربران ساخته مى شود، احساس مشاركت بيشترى به نوجوانان مى دهد. تنها مشكلى كه وجود دارد آن است كه رابطه ميان نسل جوان و بزرگسال در فضاى شبكه اى محو مى شود.

اريكسون معتقد است كه نوجوانان در دوره بلوغ هويت شخصى خود را از طريق كشف وجست وجو بنا مى كنند. بلوغ مرحله اى بحرانى است كه نوجوانان به دنبال كشف ارزش ها و درونى كردن آن مى باشند و اينترنت با حجم نامحدود اطلاعات و ابزارهاى سريع ارتباطى، نوجوانان را با ابزارهاى ديگر ايجاد هويت از طريق جست وجو روبه رو مى كند. با اين وجود بايد بدانيم كه بسيارى از تعاملات موجود در اينترنت مستلزم ارتباط انسانى نيست. پيامدهاى اين تعاملات و حدود جايگزينى تعاملات اينترنتى به جاى تعاملات انسانى هنوز نامعين است.

هـ) ايجاد مطالبات جديد اجتماعى

آشنايى جوانان با سطوح مختلف طبقات اجتماعى، درخواست آنان براى تغيير سطح طبقه اى را افزايش داده و همين امر به ايجاد مطالبات جديد اجتماعى مى انجامد.

ز) تهديد بنيان هاى خانواده

تغيير ارزش ها و هنجارهاى اجتماعى به نوبه خود بنيان هاى خانوادگى را در معرض تهديد قرار مى دهد.

ح) تغيير نقش هاى اجتماعى

پنهان ماندن هويت ها و كنترل ناپذيرى در شبكه، موجب كسب هويت هاى جديد و ايفاى نقش هاى اجتماعى مجازى در شبكه به وسيله افراد مى شود.

ط) اعتياد اينترنتى

توان اعتيادآورنده مواد مخدر، براساس سرعت جذب مواد مزبور به بدن انسان است، اما در مورد اينترنت، اين سرعت و در دسترس بودن آن است كه ايجاد اعتياد مى كند. اگر اين فرضيه درست باشد، پس ما بايد با افزايش سرعت مودم ها و سهولت دسترسى، منتظر سطوح بالاترى از استفاده هاى اعتيادآميز اينترنت باشيم.

قدرت محتواها به عنوان پتانسيل تحريك برانگيزى، مطالبى است كه به صورت برخط مورد مطالعه قرار مى گيرند و مشخص است كه تحريك برانگيزترين محتواها، يعنى محتواهاى جنسى، بيشترين و بالاترين سطوح استفاده در اينترنت را دارا هستند. اين احتمال وجود دارد كه ما با چند زيرمجموعه از اعتياد اينترنتى و سوءاستفاده از اينترنت روبه رو باشيم و اين احتمال قوى هم وجود دارد كه درجاتى از سطوح مشترك ميان اعتياد به اينترنت، اعتياد جنسى، اعتياد به قمار و اعتياد به خريد و مصرف (بريز و بپاش) وجود داشته باشد.
اعتياد به اينترنت مثل هر نوع اعتياد ديگرى صرفنظر از اين كه آن را يك بيمارى روانى به حساب آوريم يا يك معضل اجتماعى، پديده اى است فراگير كه با صدمات روانى اجتماعى، خانوادگى، جسمانى و حتى اقتصادى همراه است. معتادان به اينترنت مانند اغلب انواع معتادان، دچار افت در كاركردهاى فردى و اجتماعى مى شوند. اما فرق اين اعتياد با بقيه اين است كه معتادان اينترنت كمتر احساس گناه مى كنند. اين افراد اغلب جزء افراد باكلاس و بافرهنگ جامعه ما هستند.

اگرچه هنوز معيارى براى تشخيص اعتياد به اينترنت ارائه نشده است اما علائم اين نوع اعتياد را به دو دسته علائم روانى و جسمانى تقسيم كرده اند. علائم روانى عبارتند از: نوعى احساس لذت و رضايت هنگام دسترسى به اينترنت و ناتوانى در متوقف كردن افسردگى و بدخلقى در مواقعى كه دسترسى به اينترنت وجود ندارد و دروغ گفتن به ديگران در مورد ميزان استفاده از اينترنت و ... و علائم جسمى عبارتند از: علائمى كه ناشى از نشستن زياد است (سوزش چشم و سردرد و كمردرد و اضافه وزن و ...) علائمى كه ناشى از غفلت فرد نسبت به خودش است (بى نظمى در غذا خوردن و صرفنظر كردن از بعضى وعده هاى غذايى و توجه نكردن به بهداشت و آراستگى فردى و اختلالات خواب و تغيير در الگوى خواب و ...) مطالعات نشان مى دهد مردان در اينترنت به دنبال راه هايى براى كسب قدرت و شهوت و همين طور تحقق رؤياهاى جنسى هستند و زنان بيشتر به دنبال گروه هاى دوستى و حمايت و روابط عاشقانه مى باشند.

ى) شكل گيرى خرده فرهنگ هاى مختلف

كاركرد غالب چت هاى اينترنتى در جوانان ايرانى از جنبه هاى فراغتى و سرگرم كننده آن است كه با فاصله زيادى اولويت نخست استفاده كنندگان را تشكيل مى دهد. نتايج تحقيقات بيانگر اين است كه فضاى غالب در محيط چت روم هاى مورد مراجعه جوانان، گفت وگوهاى دوستانه جوانان غيرهمجنس است كه با نيت ارضاى كنجكاوى، آشنايى و سرگرمى و گاه ماجراجويى بدان روى مى آورند.

درمجموع، گفت وگوهاى اينترنتى عرصه جديدى را براى گذران فراغت طيف روبه افزايشى از جوانان و شكل گيرى خرده فرهنگ هاى مختلف با زمينه ها و علايق متنوع فراهم ساخته است. اگرچه نگرش غالب به اين «ميدان» جديد و بهره مندى از آن اغلب محدود به آشنايى ها و گفت و گوهاى غير جدى، كنجكاوانه و عادتى است، با اين حال براى اقليتى مجالى را به منظور تأمل در «سياست زندگى»، بازى با هويت و بازانديشى در پروژه انباشت و ابراز هويت فراهم ساخته است. اين اقليت از پتانسيل هاى فضاى مجازى براى تقويت سرمايه هاى سمبليك و فرهنگى خود در برقرارى ارتباط و تنظيم روابط با خويش و اجتماع بلافصل خويش استفاده مى كنند.

در وجه منفى، سرگرمى هاى مجازى علاقه جوانان به مشاركت اجتماعى و فعاليت هاى مدنى را با انگيزه هاى مختلف تحت الشعاع قرار مى دهد و ممكن است بر مهارت هاى اجتماعى آنان در تدارك فراغت هاى گروهى و تفريحات و بازى هاى غير مجازى تأثير منفى بگذارد. همچنين مجاورت طولانى با فضاى مجازى مى تواند به فرهنگ پذيرى يك طرفه و تأثيرپذيرى افراطى از هنجارها و ارزش ها در عرصه هاى مختلف ارتباطى و اجتماعى انجاميده و با تقويت جهان وطنى تعلقات ملى و سنتى كاربران را تحت تأثير قرار دهد.

5.                ابعاد سياسى

الف - ايجاد گروه هاى سياسى مجازى

از طريق اينترنت گروه هاى سياسى خاصى به وجود مى آيند كه فقط بر روى اين شبكه وجود دارند.
ب - اختلال در روند كنترل جريان اطلاع رسانى

رسانه ها و نشريات الكترونيكى فارسى بدون كسب اجازه از حاكميت منتشر شده و روند اطلاع رسانى رسمى را مختل مى كنند.

ج - انتقال مستقيم انديشه ها و ديدگاه هاى جريان هاى معاند به داخل

اگر تا ديروز براى انتقال افكار و ديدگاه هاى معاندان نظام به داخل فقط نشريات مكتوب وجود داشت امروزه از طريق اينترنت شامل سايت ها، گروه هاى خبرى، خبرنامه هاى الكترونيك و پالتاك ها و فروم ها امكان انتقال مستقيم انديشه هاى معاندان به داخل وجود دارد.

د - ايجاد گروه هاى فشار و ذى نفوذ مجازى

جمع آورى امضاى الكترونيك به منظور تأكيد بر يك موضوع يا اعمال فشار بر يك نهاد، از كاركردهاى جديد اينترنتى در ايران است. اين گروه هاى سيال مجازى نقش گروه هاى فشار سنتى را در فضاى سايبر ايفا مى كنند.

هـ - كاركردهاى مشروعيتى

از طريق برگزارى رفراندوم هاى اينترنتى و سيستم هاى نظرسنجى اينترنتى، امكان اعطا يا سلب مشروعيت از عملكرد سياسى سيستم فراهم شده است.

و - ايجاد مطالبات جديد سياسى

تراكم ديدگاه ها و مطالبات موجب بيدارى و هوشيارى و افزايش سطح توقعات و مطالبات آنها شده و آشنايى با ساير ديدگاه ها به ايجاد مطالبات جديد سياسى مى انجامد.

ز - به چالش كشيدن دستاوردهاى حرفه اى و رسمى:

اطلاعات دولتى و حرفه اى را مى توان به چالش كشيد.

م - تضعيف نقش هويت دولت - ملت ها:

كاربران مى توانند هويت هاى جهانى و محلى اختيار كنند.

ی- انتشار مطالبات قومى و منطقه اى و افزايش تحريك پذيرى قوميت ها

خاصيت تأسيس سايت هاى قومى و راه اندازى وبلاگ هاى منطقه اى و انتشار برخى مطالب تحريك آميز در سايت هاى اينترنتى قابليت اين رسانه و پديده را براى دامن زدن به مباحث مناقشه برانگيز قومى را اقليتى بالا برده است.

6.                ابعاد فرهنگى

الف- ايجاد محركه هاى قوى براى تبادلات فرهنگى غيرقابل كنترل

در واقع با وجود اينترنت بسيارى از محصولات فرهنگى كه ماده اوليه آنها اطلاعات است مثل كتاب، مقاله، موسيقى، فيلم، نقاشى و عكس به راحتى و بدون مانع تبادل مى شود. اين بهم آميختگى فرهنگى بويژه ميان ايرانيان داخل و خارج كشور غيرقابل كنترل شده است.

ج- بسترسازى بيشتر براى تهاجم فرهنگى

رسانه اينترنت با همه سرويس هاى متنوعش ، قابليت تبديل شدن به بسترى براى تهاجم فرهنگى را دارد.
د- انتقال هنجارها و نرم هاى ارزشى و اخلاقى غربى

اينترنت يك پديده غربى است و فرهنگ حامل آن نيز غربى است، پس چندان غيرمعقول نيست اگر بگوييم اينترنت موجب انتقال هنجارها و نرم هاى ارزشى و اخلاقى غربى مى شود.

7.               چالش هاى انتقادى در مباحث دينى و مذهبى

قبح زدايى از برخى مباحث و قداست شكنى از بسيارى مباحث دينى و مذهبى با انجام شديدترين حملات به اصول و مبانى اسلامى صورت پذيرفته است. علاوه بر آن انتشار مباحث سنگين انتقادى درباره دين و مذهب، چالش هاى جديدى در اين عرصه ايجاد كرده است.

قربانیان ارتباط های اینترنتی :

مثال های زیادی را می توان بیان نمود : یکی از این نمونه ها دختری است 19 ساله دانشجوی رشته حقوق که ظاهر نسبتاً خوبی دارد و در یک خانواده مذهبی بزرگ شده است و سرشار از عشق و احساس است او با یک حرف پر احساس تمام عشقش را نثار می کند این فرد با پسری در اینترنت آشنا می شود و رابطه احساسی عمیقی بین آنها ایجاد می شود در صورتی که دختر در تهران و پسر در مشهد ساکن است . دختر با تمام وجود علاقمند می شود و با کمال صداقت اطلاعات صحیح را در اختیار فرد قرار می دهد ولی متأسفانه پسر همه واقعیت ها را بیان نمی کند و با احساسات پاک یک انسان بازی می کند بعد از چندین ماه که علاقه ی وافری بینشان برقرار می شود . دختر تصمیم می گیرد که به مشهد برود و فرد مورد علاقه اش را از نزدیک ببیند او حتی حلقه نیز تهیه می کند و با هزار امید و آرزو با دوستانش و با راضی کردن والدینش به قصد زیارت راهی مشهد می شود . در آنجا به دور از چشم دوستانش با او قرار می گذارد و با هزار امید و آرزو راهی می شود نامزد مورد علاقه اش راببیند ولی  تمام آرزوهایش نقش بر آب می شود تمام تصوراتش در مورد پسر اشتباه بوده است و تازه متوجه می شود که او 2 سال از خودش کوچکتر است و شخصیتش با آنچه در اینترنت بوده بسیار متفاوت است .

راهکارهای  حل مشکل :

راهکارهایی که برای جلوگیری از این مشکلات وجود دارد عبارت است از :

1 . فرهنگ سازی :

یکی از علت هایی که ما استفاده درست از بعضی از وسایل را نمی دانیم فرهنگ غلطی است که برای ما درونی شده است و نمی دانیم که هر وسیله ای جدید که وارد جامعه می شود باید کاربرد

آن در مواردی باشد که برای مردم و اجتماع مفید است و همیشه به دنبال جاذبه و سرگرمی نبا شیم و جذابیت را فدای منفعت نکنیم باید از طریق رسانه های جمعی فواید اینترنت و کاربردهای آن  آموزش داده شود و تشویقشان  کرد که به جای صرف کردن ذهنشان به کارهای بیهوده به مسائل علمی و شکوفایی جامعه توجه نمایند و از نعمت های خدا بهترین استفاده را انجام دهند  و از لحظه لحظه زندگیشان بهترین بهره برداری را نمایند و قدر ثانیه هایی را که می گذرد بدانند و از این مسأله غافل نشوند که هر ثانیه عمر هیچ بازگشتی نیست .

 

 

2 . خانواده :

همه ما می دانیم اولین مکانی که انسان فرهنگ می آموزد خانواده است و تأثیری که خانواده بر فرد می گذارد غیر قابل انکار است پس در شکل گیری شخصیت فرزندان والدین می توانند نقش مهمی داشته باشند و اگر با آموزش صحیح و همچنین با شکل گیری عواطف و محبت به فرزندان و فراهم کردن سرگرمی های سا لم برای آنها و کنترل صحیح فرزندان خود می توانند از جذب آنها به امور گمراه کننده و انحرافات جلوگیری کنند و نیاز های جوانان را به گونه ای بر طرف نمایند و مانند یک دوست برای بچه های خود باشند که آنها فرصت فکر کردن به سرگرمی های کاذب را نداشته باشند و در صورت آگاهی به آنان بیاموزند که هر وسیله ای چه کاربرد های مفیدی دارد .

اگر کانون خانواده گرم و دوستانه باشد و نیاز های عاطفی فرزندان را به درستی تأمین شود و افراد خانواده بدانند که والدین برایشان بهترین دوست هستند و مشورت با آنها باعث خوشبختیشان می شود هیچ وقت به دنبال عشق و محبت در اینترنت نمی گردند .

3 . حضور بسیج در دولت الکترونیک :

بسیج باید با استفاده از امکانات و نیروی انسانی عظیمی که در اختیار دارد نسبت به برنامه ریزی جهت جوانان این مرز و بوم و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی و جلوگیری از ترویج اسلام آمریکایی ، اقدام نماید و با تشکیل گروه های علمی و فنی اقدام به راه اندازی سایت ها و وبلاگ های علمی ، اسلامی بپردازند و در سطح شهرستان آزادشهر با توجه به ایجاد کافی نت بسیج در شهرک شهید کلاهدوز و افتتاح آن در ماه های آینده این مسئله به عمل نزدیک تر خواهد شد و بسیج می تواند به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز در شهر ، نسبت به فرهنگ سازی در سطح شهرستان اقدامات مقتضی را انجام دهد .   

3 . به نظر می رسد  مهمترین مسأله که می تواند از این معضل جلوگیری کند مسئولان اداره کنندگان جامعه و مسئولان برنامه و سایت های اینترنت هستند که با کنترل صحیح  و جلو گیری از ایجاد سایت های مبتذل و ایجاد سرگرمی های مناسب برای جوانان به بهترین شکل می توانند مانع انحرافات شوند و تنها کافی نیست که از بدی های یک امر صحبت کرد ولی جلوی آن را نگیریم . مانند این است که از مضرات یک غذا صحبت شود ولی آن را آماده کرده و در اختیار دیگران قرار داد و این تنها بی فایده است بلکه اثر معکوس دارد و فرد را بیشتر  ترغیب به آن امر می کند پس ابتدا باید از خود شروع کنیم .


نتیجه گیری :

 یکی از مسائل روز اجتماعی اینترنت است . پیشرفت  جوامع همچنان ادامه دارد که شامل ارتباطات نیز می شود و این وسیله این امر را آسانتر کرده است و بسیاری از مشکلات را حل نموده است ولی همه وسایل خوب هرچند جنبه های مثبت زیادی داشته باشند باز هم از جنبه های منفی مبرا نیستند و متأسفانه گاهی دردسر آور هم می شوند و به جای خدمت رسانی عاملی برای پدید آوردن مشکلاتی در زندگی می باشند اینترنت هم یکی از وسایلی است که ارزش های بسیاری دارد ولی متأسفانه اکنون بعضی از جوانان ما را به سقوط کشانده است . ما آگاهیم که در این سن گاهی ضریب خطا بالا می رود شاید کودکی مرتکب اشتباهی شود و به راحتی قابل جبران باشد ولی اشتباه در این سن گاهی به قیمت فنا شدن یک زندگی است . البته نیمی از شخصیت شکل گرفته فرد موافق با هنجارها و ارزش های جامعه نباشد در جوانی دچار بحران هویت می شود و بر خلاف حرکات معقول اجتماع گام بر می دارد . این اصل تا حدی برقرار است که در جامعه جوانان به دنبال ارضای نیاز های خود هستند و سرگرمی و تفریحی یکی از این راه ها است معمولاً بزرگسالان وقتی از اینترنت استفاده می کنند برای کار های اداری و مفید و انجام دادن بعضی از کار های شخصی است ولی همین وسیله مفید که زندگی را آسان می نماید برای عده ای از مردم به خصوص قشر جوان تبدیل به یک سرگرمی شده است و البته سایت های ایجاد شده به این معضل دامن زده است گاهی به افرادی بر می خوریم که تنها سرگرمی آنها کار با این وسیله است .

همانطور که گفته شد مهمترین خصوصیت اینترنت آزادی انتشار اطلاعات است و این در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد . اینترنت ضد سانسور است ،  مروج تکنولوژی است ، و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد کاربر اینترنت هم دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است  و هم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می یابد اینترنت حتی منجر به ایجاد یک طبقه نخبه در جامعه شده که با جهان خارج به خوبی آشنایی دارد نه می شود به او دروغ

گفت  نه می شود به او عقیده ای را تحمیل کرد عملکرد برخی رسانه ها ی داخلی نظیر مطبوعات ، رادیو و تلویزیون و حتی خبر گزاریها در مقابل کار کرد اینترنت رنگ می بازد .

بنابراین دریافتیم که اینترنت علاوه بر آثار مثبت ، پیامد های منفی نیز دارد که بر رفتار جوانان و نوجوانان و همچنین آداب و رسوم شهر تأثیر می گذارد ، ممکن است شهر مورد نظر به دلیل مذهبی و کوچک بودن بعضی از جنبه های اینترنت و محصولات آن را قبول نکند ، البته امید آن داریم که جوانان و نوجوانان تمام جنبه های استفاده از اینترنت را با هم قبول کنند .

لازم به ذکر است نقش نهادهای فرهنگ ساز در جامعه بخصوص بسیج را در این برنامه بدون تاثیر نمی توان دانست . به حق بسیج به عنوان یک مجموعه فرهنگی و فرهنگ ساز می تواند تاثیرات بسزایی را بر نحوه استفاده صحیح از این تکنولوژی که روز به روز در حال گسترش است داشته باشد .

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 

  • دانلود فیلم
  •